Rekenen

Rekenen

Rekenen is een enorm belangrijke vaardigheid die je leert op school. Belangrijk voor de school waar je hierna naartoe gaat maar ook belangrijk voor het dagelijkse leven.

Hoe frustrerend is het dan als je daarin vastloopt? En hoe lastig soms als ouders om daar goed bij te kunnen helpen. Want zeker in groep 7 of 8 wordt de autonomie van je kind steeds belangrijker en wil het niet altijd hulp van jou als ouder krijgen. En als ouders is het soms ook moeilijk om op de manier van werken van school aan te sluiten.

In de bijles rekenen gaan we samen op zoek naar de delen van het rekenen die je kind niet goed snapt of niet goed heeft geautomatiseerd. Zo kan je in groep 7 zitten maar nog moeite hebben met een onderdeel uit groep 5. Als dit niet wordt opgemerkt dan blijf je met dit onderwerp worstelen en dit komt dan in moeilijkere sommen van groep 7 ook weer terug.

De focus ligt in eerste instantie niet op ‘op niveau’ komen, maar op het terugvinden van zelfvertrouwen en motivatie. Dit doen we door op zoek te gaan naar en aan te sluiten bij het moment waarop iemand is afgehaakt omdat het te moeilijk werd.

Het helpt je als we dit specifieke onderwerp opzoeken en extra oefenen zodat je het weer snapt. Hierdoor krijgt je motivatie een enorme boost. Want waar je eerder aldoor afhaakte snap je nu deze lastige sommen wel.

En dát maakt dat je motivatie vindt om ook andere lastige onderwerpen te oefenen, want wat je eerder niet lukte lukt je nu wel. Dus dan lukt het ook vast met andere onderwerpen. En exact dít motortje is wat ik hoop te vinden.

Voorbeelden:

Groep 4/5 hier leer je optellen boven het tiental.

25+7=> De bedoeling is dat je leert dat je de 7 kan opsplitsen in 5 en 2

25+5= 20 Om vervolgens dit steeds makkelijker te ‘zien’ zonder nog te hoeven rekenen.

20+2 =22

 

Sommige kinderen leren dit niet goed aan en die zie ik in groep 7 nog op de vingers deze optelsom maken. Op zich lukt ze dat dan wel, maar wat denk je dat er gebeurt als ze in groep 7 met kommagetallen gaan werken en deze som moeten maken?

 

26, 87

85, 46

——– +

Precies! Dan lukt het ze prima om de getallen goed onder elkaar te zetten en uit te rekenen maar zijn ze daar erg veel tijd aan kwijt.

Je kan je voorstellen dat op het moment dat we dit oefenen dit groot effect heeft op de motivatie van de leerling. Het zijn immers relatief eenvoudige sommen die ze met een beetje hulp snel oppakken.

 

Wil je meer weten over Jacomien klik dan hier.
Voor informatie over tarieven en locatie kijk hier.