Concentreren kan je leren!

Wil je je huiswerk snel en efficiënt maken, dan zijn er een aantal dingen die je kan doen om je minder te laten afleiden.

Zorg dat je omgeving rustig is en je niet afgeleid en onderbroken wordt door andere mensen. Je kan bijvoorbeeld een ‘niet storen’ bordje ophangen, of zelf een rustigere werkplek opzoeken.

Leg je mobiel weg. Wees eerlijk, dit is wel de grootste afleider…

Heb je spullen op orde: zorg voor een opgeruimd bureau, en weet waar je de boeken en schriften kan vinden, net als geodriehoek en andere materialen. Zo verspil je geen tijd met onnodig zoeken.

Water en frisse lucht op je werkplek. Hierdoor help je je hersenen goed te functioneren, hersenen hebben water nodig!

Leer je eigen concentratie kennen. De ene persoon kan 30 minuten achter elkaar intensief studeren de ander kan dat 50 minuten. Ontdek wat voor jou werkt. Geef je zelf daarna 5 minuten pauze om daarna weer aan de slag te gaan.

Noteer storende gedachten. Pak een schriftje en neem tijd om ze op te schrijven. Op deze manier parkeer je de gedachten en kan je daarna aan het werk.

Actief leren Hoe actiever jij met de lesstof bezig bent hoe kleiner de kans dat je afgeleid raakt, je bent immers druk bezig en hebt al je aandacht daar bij nodig. Denk bij actief leren aan: mindmap of samenvatting maken, zelf toetsvragen over de stof bedenken en verbanden zoeken tussen de stof die je nu doorneemt en de stof van vorige week.

Nieuwe vaardigheden aanleren

Een aantal van deze tips zal je al wel toepassen. Wil je nieuwe tips gaan toepassen, geef jezelf dan de tijd om er aan te wennen. Nieuwe gewoontes vragen tijd om ‘gewoon’ te worden. Een hulpmiddel kan een lijstje op je bureau zijn waarop je aankruist wanneer je een tip hebt toegepast. Beloon jezelf als je iets tien keer hebt toegepast. Hoe vaker toegepast, hoe groter het resultaat wordt.

Kijk vooral ook nog even naar de andere handige studietips op de site.

Plannen doe je zo!

Veel scholen gebruiken Magister om daarin al het huiswerk te plannen. Daarnaast worden nog verschillende systemen gebruikt om extra informatie te delen zoals: It’s learning of bijvoorbeeld Peppels. Genoeg plekken om je informatie te vinden zou je denken. Maar hoe houdt je dat overzichtelijk?

Plannen in een agenda heeft een aantal voordelen. Zo staat er in Magister wel wát je moet doen maar je kan niet noteren wanneer je het gaat doen. Dit kan je in je eigen agenda dus wel heel handig gaan bijhouden. Bovendien kan je de informatie uit de andere schoolsystemen ook in je agenda zetten. Zo heb je alles bij elkaar staan. Vervolgens kan je meteen rekening gaan houden met privéafspraken en sport. Het leven moet wel leuk blijven natuurlijk!

Ingevulde agenda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe gebruik je de agenda?

Stap 1

Bij de eerste regels van de dag noteer je de lessen die je hebt en daarachter het huiswerk dat je op krijgt. Je hebt zo meteen een overzicht van je rooster. SO’s en repetities geef je een eigen opvallende kleur zodat je snel ziet wanneer en wat voor soort toets eraan komt. Als  je dit meteen in de les doet kost het je weinig tijd een andere optie is om op het moment dat je aan je huiswerk begint eerst even de planning te noteren. Zo  hou je overzicht!

Daarna volgen een paar vaste regels voor je vrije tijd. Wat staat er nog meer op het programma die dag? Werken, sport, een verjaardag of gezelligheid met vrienden. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

De laatste regels gebruik je voor het plannen. Je noteert hier wat je wanneer gaat doen.

Tip: Met afkortingen werken helpt om snel te noteren wat het huiswerk is. In het begin is het even wennen maar je zal zien dat veel huiswerkopdrachten op elkaar lijken.

Stap 2

Voor maakwerk hoef je meestal maar 1 moment in te plannen. Als je het een lastig vak vindt kan je er twee momenten voor maken.

Voor leerstof plan je drie keer leren in, tenzij je een vak héél moeilijk vindt. Dan plan je nog een keertje extra. Herhaling is heel belangrijk omdat je daardoor de lesstof makkelijker blijft onthouden. Bij het inplannen van je leerstof is het handig om terug te tellen. Als je op vrijdag een moeilijke repetitie hebt en je hebt vier keer nodig om te leren plus een keer om te herhalen dan plan je dus de donderdag, woensdag, dinsdag, maandag en zondag of zaterdag in. Als er dan een keer iets tussenkomt heb je door die extra dag toch nog genoeg tijd om te leren.

Schrijf ook zo duidelijk mogelijk op wát je precies gaat leren op zo’n dag. Daarvoor knip je de leerstof in het aantal keer dat je leert en weet je precies wat je welke dag gaat doen. Vergeet bij het leren niet om ook de opdrachten door te nemen.

Begin je met plannen noteer dan ook hoeveel minuten je verwacht met een taak bezig te zijn. Check als je klaar bent of je inschatting klopt. Als je dit een wat langere periode doet dan wordt het steeds makkelijker om de juiste tijd voor een taak in te schatten.

Stap 3

Vink bij je huiswerk in het bovenste gedeelte af dat je het hebt ingepland, zo weet je zeker dat je alles meeneemt in de planning.

Stap 4

Begin met je huiswerk! Wissel maakwerk en leerwerk af. En denk na of je met iets moeilijks wilt beginnen of toch liever even iets makkelijks om op te starten. Als er iets af is: doorstrepen maar!

Kijk vooral ook nog even naar de andere handige studietips.

Weekschema: hulpmiddel bij plannen

Een weekschema is een handig hulpmiddel bij het plannen. Je kijkt wat je allemaal doet in een week en waar je je tijd aan besteed. Zo ontdek je snel welke dagen je tijd over hebt en wanneer je dagen te vol zitten. Je vult de weekplanner eenmaal in en kan met het inzicht aan de slag.

Weekschema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de slag!
Links staat de tijd per half uur en bovenaan staan alle dagen.

kleur en noteer per half uur waar je  mee bezig bent. Vul de tijd in die je nodig hebt voor opstaan en aankleden, ontbijt, school, reistijd, sport, hobby’s, contact vrienden, maaltijden en werk. geef elke activiteit een eigen kleur,zo zie je snel waar lege plekken zitten. Zo zie je waar voor jou ruimte is om je huiswerk in te plannen én ontdek je waar je knelpunten zitten.

 

Wat kan je ontdekken als je dit schema invult?
In het voorbeeld hierboven heeft de leerling erg weinig tijd om zijn huiswerk te maken. Als je structureel tijd te kort hebt moet je dus gaan nadenken wat voor actie je moet ondernemen om te zorgen dat er genoeg tijd is voor je huiswerk. Je kan bijvoorbeeld een dag eerder beginnen met je huiswerk. Soms moet je ook kijken of werk, sport en hobby’s school niet teveel in de weg zitten.

Soms ontdek je dat je op een bepaalde dag weinig tijd hebt. Dan is het nodig om te kijken op welke dagen je vooruit moet werken om dit te kunnen opvangen.

Een andere leerling ontdekt dat hij veel tijd kwijt is met reizen van en naar school en besluit die tijd nuttiger te gebruiken door met leerwerk aan de slag te gaan.

Weer een andere leerling vind het prettig als er een dag is in het weekend waarin huiswerk helemaal geen rol speelt. Zij kiest ervoor om zoveel mogelijk een dag in het weekend vrij van huiswerk te laten.

Het schema is dus heel persoonlijk. De één gaat vroeg naar bed, de ander heeft het nodig om uit te slapen, weer een ander heeft reistijd en werkt juist wel of niet. Daarom is een weekschema zo’n handig hulpmiddel bij het plannen. Je ontdekt snel wat jouw eigen situatie is en hoe je daar goed op in kan spelen.

Kijk vooral ook nog naar de andere handige Studietips.

Aantekeningen – Cornell methode

Aantekeningen - Cornell schemaBen je vaak je overzicht kwijt in je aantekeningen? Dan kan het heel handig zijn om voor je aantekeningen met de Cornell methode te gaan werken.

De basis is heel eenvoudig. Je maakt namelijk voor alle aantekeningen die je maakt gebruik van dezelfde indeling van je blad. Zo zorg je automatisch voor structuur.

Aan de slag!

Pak je schrift waar je de aantekeningen in maakt en maak daar met een paar snelle strepen de indeling op die je in het voorbeeld ziet.

1  Gebruik je voor het vak, onderwerp en de datum
2  Hier maak je de aantekeningen tijdens de les. Denk daarbij aan:

  • naast kernwoorden de belangrijke punten
  • maak schema’s of tekeningen
  • omschrijvingen
  • laat ruimte tussen de zinnen voor overzicht
  • gebruik afkortingen
  • gebruik opsommingen

Deze aantekeningen vul je later nog aan met belangrijke informatie uit het boek. Sommige docenten geven namelijk eigen aantekeningen maar nemen daarin niet alle informatie uit het boek mee. Ze gaan er vanuit dat je zelf het boek doorneemt.

3  Ruimte voor de belangrijke jaartallen, namen, begrippen en kernvragen. ( Waar je in 2 antwoord op geeft.)
4  Hier maak je later op de dag een kleine samenvatting in eigen woorden. Het maken van een samenvatting in eigen woorden – later op de dag – zorgt ervoor dat je kort de stof nog een keer herhaalt. Het voordeel is dat je meer afstand tot het onderwerp hebt en snel opmerkt wat je wel of niet snapt. Vervolgens is ook het grotere geheel met de eerdere onderwerpen beter te overzien.

Hoe leer je aan de hand van deze aantekeningen?

  •  Dek deel 3 af en overhoor jezelf met hulp van alle notities in vak 2. Zoek in je boek op wat je nog niet kent en leer dat nog goed.
  • Alle aantekeningen samen geven een snel overzicht over het hele hoofdstuk. Zo zie je ook de grote lijnen. Kijk ook goed wat deze verschillende paragrafen met elkaar te maken hebben. Er is een reden dat ze in deze volgorde staan. Zie jij het verband?
  • Tot slot zijn aantekeningen heel belangrijk maar je pakt voor het leren natuurlijk nog wel het boek om te checken of je alles hebt begrepen. Vaak staan er ook samenvattingen in het boek en/of begrippenlijsten die je kunnen helpen.

Aantekeningen maken met de Cornell methode kan je dus goed op weg helpen. Kijk vooral ook nog even naar de andere handige studietips op de site.